algemeen |
informatie: |
praktijk: |
vermeerdering |
Azalea's |
eigen kruisingen |
|
![]() |
Rhodoland |
![]() |
Fotografie speelt in deze website een hoofdrol. Eigenlijk is ze
niet mogelijk zonder goede\mooie foto's over
de rhododendrons en azalea's. Als ik een blad over planten zie, kijk ik toch
eerst naar de foto's, om te ZIEN waarover het gaat. Vandaar in mijn website een
bladzijde over fotografie. Zomer 2004 deed ik mee aan een foto-expositie in Steenwijk en mocht ik toch nogal wat positieve reacties horen over mijn foto's. Ook over de bijzondere manier van fotograferen van planten tegen een donkere achtergrond. Van harte wil ik U dan ook uitnodigen, om onderstaande foto's eens goed te bekijken en hopelijk te genieten van de schoonheid van het gefotografeerde materiaal. En nu niet alleen over planten, maar ook over reizen. |
![]() |
Al tientallen jaren fotografeer ik met als
doel vakanties vast te leggen of opnamen te maken van planten en
landschappen. En 'natuurlijk' probeer je dat goed te doen, dat de foto's er goed
en mooi uitzien.
|
|
Inmiddels heb ik dat
"vastleggen van een beeld van de
werkelijkheid" gedaan in ruim 10.000
dia's, waarbij ik eens goed moet opruimen, wat niet echt goed is. En dat gaat
net als bij mijn rododendronkruisingen niet zo gemakkelijk. Al die jaren
streefde ik niet zozeer artistieke fotografie na. Artistieke fotografie is toch
meer dan zomaar wat 'kiekjes maken'!
Zodra je ook de technische mogelijkheden hebt van een goede spiegelreflex met objectieven, kun je ook meer. Zelfs een gewone hoekzoeker op je kamera biedt al
meer perspectief, letterlijk hoef je niet meer met je lijf plat op de grond! En
met tussenringen kun je ook relatief goedkoop dichter op je onderwerp macro fotograferen. En dan weer gecombineerd met een sterke groothoek, zoals 17-35 mm,
heb je nog weer meer mogelijkheden.
![]() |
![]() |
![]() |
Nu heb ik het technisch gezien voor elkaar
- ik verklap niet hoe - om planten\bloemen te fotograferen met een zeer grote
scherptediepte en een zwarte achtergrond. Zoals aan de foto's te zien is. U moet
maar denken aan een zeer sterke groothoek en invulflits met beperkt flitsbereik.
Die zwarte achtergrond 'abstraheert' alshetware het object. De omgeving van de
bloem doet er even niet toe. Zeker levert ook het fotograferen met scherpte-
ondiepte fraaie foto's op, maar dan heel anders.
Zoals U ziet - en waarschijnlijk ook
verwacht had - zijn mijn onderwerpen doorgaans uit de natuur, en dan in het
bijzonder uit mijn grote tuin, afkomstig. Soms 's morgens, maar meestal later in
de middag of avond, ga ik gewoon met een kamera de tuin in en 'ontdek' meestal
wel iets voor een opname. Pas ontloken kastanjeknoppen, of paarse kegels aan een
spar - de strekkende stengel van een yukka of een varen die zijn blad ontrolt -
er is atijd wel iets te zien.
![]() |
![]() |
![]() |
Zonsondergangen hebben altijd al tot de
verbeelding gesproken, zeker voor "romantische zielen". En vooral als
je een groothoek lens gebruik, met iets spannends op de voorgrond. Ook hier
gebruik ik invulflits met plantenmotieven op de voorgrond. En een sprekende
lucht op de achtergrond. Dat levert soms surrealistische beelden op. Maar ook
planten tegen een blauwe lucht, liefst met witte wolken, kunnen fraai overkomen.
Zoals U hieronder ziet gaat het mij niet
alleen om plantenmotieven. Ik zeg wel eens: "Als God de wereld zo mooi
gemaakt heeft, dan moeten we die toch bekijken als we de mogelijkheden
hebben". In 1994 maakten we een reis van ongeveer 4 weken door de Rocky
Mountains in Canada en naar Vancouver Island. Meer dan 1000 dia's gemaakt,
waarvan al zo'n 300 van wilde planten en tuinen. Maar ook (rhododendron)-tuinen
in (zuid) Engeland, zoals 'Leonardslee Garden' zijn de moeite waard!
![]() |
![]() |
![]() |
De laatste jaren lees ik veel fotobladen,
ook Duitse en Engelse. Met name in Engelse bladen, zoals 'Practical Photography'
en 'Photography monthy', vind
je veel waardevolle practische tips! Fotobesprekingen laten zien wat niet goed
is of beter kan. Wat ik dan niet goed begrijp, is, dat wat als niet goed wordt
aangegeven, je later fout ziet gebeuren bij zogenaamde vakfotografen, die hun
portfolio laten zien. Blijkbaar is het zo, dat als je een "Rembrandt"
heet te zijn, je maar "raak kunt kliederen". Overdreven gesteld, maar
U begrijpt wat ik bedoel.
Wat ik in ieder geval wil blijven lezen om bij te blijven, zijn de bladen
'Focus' (Nederlands), 'Fotomagazin' (Duits) en 'Photography monthy'
in het Engels. Soms zie je
fotoreportages, dat je denkt, nou, nou, als reportage wellicht interessant, maar
fotografisch gezien naar mijn idee niet zo fraai. Maar ja, wie ben ik.......Ik
kom pas 'kijken'.
![]() |
![]() |
![]() |
Wat fotografie betreft leven we in een uitgesproken boeiende tijd. Digitaal
versus analoog. Sommigen noemen foto's en dia's maken volgens het 'oude'
chemische proces wel de 'eerlijke' fotografie. Gewoon opnemen wat voor de camera
komt, en verder geen 'gerotzooi'. Veel wordt hierover in de fotobladen
gediscussieerd. Het antwoord is dan meest, dat het er niet toe doet, op welke
manier een beeld tot stand komt. Daar ben ik het wel mee eens. Maar wat doe je
nadat het beeld ontstaan is?
Dan kun je door manipulatie met fotobewerking b.v. paarden over het water laten
lopen. Ik zag zelfs in een fotoblad op een foto hoefijzers overal door de lucht
vliegen. Is dat mooi? Of nieuwe fotokunst? Inderdaad kun je digitaal een nieuwe
dimensie aan het fotograferen toevoegen. Een artistieke dimensie, die analoog
nog niet bestond. Of ik hieraan ooit zal meedoen? We zullen zien -
voorlopig nog ouderwets afbeelden wat je ziet. En niet meer.....(?)
Albums
Deze pagina heb ik vernieuwd als voorloper van een algehele 'renovatie' van mijn
gehele website. Minder foto's op de bladzijden zelf en een aantal albums, die
U kunt bekijken. Dit levert in ieder geval op, dat U na het aanklikken van een
'thumbnail' en de hele foto, niet weer de hele pagina hoeft in te laden!!
Ik wil U dus uitnodigen een kijkje te nemen in de volgende albums:
album fotografie 1 album fotografie 2 album fotografie 3
copyright © 2002-2020 | all rights reserved |